Kinderen, leerkrachten en ouders

"Ik kom erachter hoe andere kinderen denken over onderwerpen die ik ook leuk vind."


De podcast is bedoeld voor kinderen van 9 t/m 13 jaar (bovenbouw basisschool), leerkrachten en ouders. Luisteren kan samen in de klas, thuis of natuurlijk individueel.


In de bovenbouw van de basisschool beginnen kinderen goed naar elkaar te luisteren en zichzelf uit te drukken. Door te filosoferen leren kinderen verwoorden hoe ze de wereld zien, eigen gedachten te analyseren en ontdekken ze hoe ze verschillen van anderen. Kinderen leren onderscheid te maken tussen opvattingen, zaken ter discussie te stellen en een onderwerp vanuit meerdere perspectieven te bekijken. 


Juist het feit dat kinderen gewend zijn om constant verhalen te horen en luisteren, zou ervoor moeten zorgen dat visualisatie niet altijd nodig is. Zonder beelden moeten de luisteraars de leegtes vullen waarbij de resultaten krachtig kunnen zijn. Er is aangetoond dat kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 13 jaar creatiever reageren op audioverhalen dan verhalen die op televisie worden getoond. Een audioverhaal daagt kinderen uit en vraagt om meer unieke vragen te bedenken en problemen op te lossen. 

 

De podcast is ook nuttig voor dyslectische en blinde kinderen of kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen. Ook blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau dat luisteren (in dit geval audio of podcast) het ultieme multitaskingmedium is. 75 procent van de luistertijd gaat samen met één of meer andere activiteiten. Podcasts zouden dus goed te combineren zijn met andere activiteiten.