Luistergedrag en podcasts

Vanwege het feit dat er in Nederland nog weinig podcasts bestaan die specifiek gericht zijn op kinderen, is er nog weinig onderzoek naar gedaan. In Amerika zijn producenten echter wel bezig met podcasts voor kinderen op het gebied van wetenschap en ethiek. Deze podcasts zijn erg populair.

Een voorbeeld is de reeks van Brains on! In deze podcasts worden vragen gesteld en beantwoord. Molly Bloom, een Amerikaanse podcastmaakster, heeft vaak te horen gekregen dat kinderen niet naar podcasts zouden willen luisteren omdat ze op die manier niet visueel zijn aangesteld. Juist het feit dat kinderen gewend zijn om constant verhalen te horen en luisteren, zou ervoor moeten zorgen dat visualisatie niet altijd nodig is. Zonder beelden moeten de luisteraars de leegtes vullen waarbij de resultaten krachtig kunnen zijn. 

Ook is er aangetoond dat kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 13 jaar creatiever reageren op radioverhalen dan verhalen die op televisie worden getoond. Een audioverhaal daagt kinderen uit en vraagt om meer nieuwe tekeningen maken, meer unieke vragen te bedenken en problemen op te lossen. Dit alles op een meer creatieve manier dan televisie verhalen doen.

Als het gaat om het gebruik van de openbare radio (of podcasts) in de klas, gelooft CEO van Listenwise, Brady-Myerov, dat drie-tot-vijf-minuten segmenten het meest effectief zijn.  Hierdoor heeft de leraar veel tijd om een ​​les rond de audio op te bouwen. Dat wil niet zeggen dat kinderen niet langer kunnen of willen luisteren. Podcasts zijn ook nuttig voor dyslectische en blinde kinderen of kinderen die moeite hebben met begrijpend lezen. Ook blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau dat luisteren (in dit geval audio of podcast) het ultieme multitaskingmedium is. 75 procent van de luistertijd gaat samen met één of meer andere activiteiten. Podcasts zouden dus goed te combineren zijn met andere activiteiten.


Bronnen

     Boek

Algera, E; Hidma, M. (2012). Filosoferen in het basisonderwijs. Diemen: Wetenschapsknooppunt.

Publicaties

Dam, van; H. (Z.D). Web Wijsheid Wetenschap Het WWW Van Mediaopvoeding. (Adviesrapport mediaopvoeding in opdracht van Lectoraat Nieuwe Media Driestar Hogeschool). 

Hayes, S. (2016). Where are all the Kidcasts? via: The Atlantic.

Sociaal Cultureel Planbureau.(2016) Multitasking met media.

Valkenburg, P; Beentjes, J. (1997). Children’s Creative Imagination in Response to Radio and Television Stories.